torsdag 8 september 2011

Alla behöver en stödperson

För oss den var Andreas, en duktig idrottsman och en bekant till Ebba från Östgöta län (ei se, jonka herttua Daniel omistaa, vaan se viereinen lääni).

Andreas on maailman hyväsydämisin mies, oman tien kulkija, joka työskentelee Kriminalvårdenissa. Päivisin Andreas auttaa entisiä gangstereita uuden elämän alkuun ja muina aikoina Ebbaa ja Linaa sopeutumaan skånelaiseen kulttuuriin. Ebballa ja Linalla on monisyinen ja vaikeasti tulkittava suhde innokkaaseen tukihenkilöönsä. Andreasta lainaten: "Jättejättejättejätte spännände!".

Kun tytöt saapuivat Skåneen, oli Ebba vakaasti päättänyt puhua Andreakselle ruotsia ja vain ruotsia. Ensimmäinen tunti sujui hyvin Ebban etukäteen harjoittelemien fraasien avulla. Kovin monet asiat olivat spännände tai skrämmande, eikä pidä unohtaa, että blodet är tjockare än vatten. Suunnitelmista poiketen Andreas kartuttaa sanavarastoaan suomeksi (reppu, tissi, perkele) Ebban ja Linan puhuessa englantia.

Ebba: Mä oon päättänyt, että from now on mä puhun pelkästään ruotsia Andreakselle. Vai mitä? Aikookohan se puhua mulle ruotsia vai englantia...
Lina: Tervehdi sitä sanomalla "Hola!" ja odota, millä kielellä se vastaa.

Ebballa meinaa mennä hermo tukihenkilön ylihuolehtivaan asenteeseen.
Everyday Andreas: You look tired, everything going okay at home? Hur går det med Micke? Are you sure you don´t want to go to Ikea? I have a car.  Do you need food from the store? Do you not have malls in Finland?

Ebba: Mä en kestä Andreasta! Andreas.... blaablaablaa... Andreas....päläpälä...Andreas.... Niin mitä mä olinkaan sanomassa?
Lina: Jotain Andreaksesta. Taas.
Ebba: Miks mä puhun siitä koko ajan?!
Lina: Niinpä. Hate him, love him. Can´t decide.
Ebba: Mut kyllä jomman kumman meistä on pakko mennä naimisiin sen kanssa in the end. Ei voida menettää tukihenkilöä!
Lina: Niin on. Ei pärjätä ilman, enkä halua palata Suomeen. Tsekkaan sen horoskoopin, katotaan kumman kanssa se on parempi match.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar